Houdini

Houdini skapades 1993 av Lotta Giornofelice som under en skid- och klätterresa kom i kontakt med materialet stretch-fleece. Hon började snart därefter en småskalig tillverkning av funktionskläder i stretch-fleece och kläderna fick stor uppmärksamhet bland klättrare. Företaget växte snabbt och efter 7 år inkluderades även underställ och isoleringsplagg i produktserien. Design har sedan starten haft en viktig roll och man anstränger sig för att designa plagg som håller stilen även efter ett antal år i fält. Detta är någonting som blivit signifikant för Houdini.

Houdini

Som företag inom natur och friluftsliv är man noga med miljöarbetet och 2007 lanserades en produktlinje vilken tillverkats av återvunnen polyester. Härifrån gick Houdini vidare i sitt miljöarbete och har sjösatt åtskilliga miljöprojekt längs resan. Underställ sys av överblivna tygbitar, butikerna är gröna, man hyr ut skalplagg och säkerställer second hand-försäljning. Miljösatsningarna har bidragit till Houdinis rykte som miljövänligt alternativ och de är ett hållbart företag ända ut i fingerspetsarna.

”Vi har inget hållbarhetsarbete. Bara en massa arbete.” 
Houdini anser att hållbarhet inte bör vara en särskild gren av verksamheten utan tvärtom en självklar del i allt man företar sig. Deras filosofi bygger till stor del på att återvinna. Detta sker bland annat genom att låta kunder lämna in sina använda kläder för reparation när de slitits för hårt. I butikerna finns även återvinnings-boxar för utslitna polyesterplagg vilket bidrar till en miljövänlig process från produktion till återvinning.

Förutom att hantera second hand-försäljning, återvinning och reparationer, hyr man även ut skalplagg för den som inte behöver äga plagget i fråga. Ett sätt att bidra till hållbarhet är att använda plagg under lång tid. För att detta skall vara möjligt krävs bra material och gedigen kvalitet. För dig som kund är det ytterligare ett argument att välja Houdini.

Laddar…