Camelbak
1988 föddes idén till vad som nu är det världskända varumärket Camelbak. Detta är ett varumärke som andas innovation, framåtanda och mod. De första små stegen i företagets historia började när cyklisten Michael Eidson tävlade. Inför en tävling i Texas, vars sträckning innebär ett fåtal möjligheter till vätskeintag, byggde han ett vätskesystem vars funktion i mångt och mycket påminner om de modernare alternativ som nu finns. Genom att använda ett vätskesystem från Camelbak har du alltid vätska med dig och behöver inte använda händerna för att fylla kroppens vätskebehov. Sedan lansering av företagets unika vätskesystem, har de fått stor publicitet och används världen över. Idag säljer Camelbak inte bara stora vätskeblåsor i ryggsäckar utan saluför även vattenflaskor och handhållna löparflaskor. Deras mest kända produkter är dock ännu de stora vätskeblåsorna för cyklister vilket var hela grunden i verksamheten.
Ett genombrott för Camelbak kom år 1993 när cyklisten Jeff Wemmer ville sprida vätskesystemet vid tävlingar. Han genomförde också en försäljningsturné som krävdes för att rädda verksamhetens ekonomi under den tuffa starten. Enligt berättelsen åkte han Florida - Kalifornien och stannade vid åtskilliga cykelrelaterade butiker för att sälja in produkten. Därifrån har det gått framåt och verksamheten distribuerar vätskesystem till såväl USA som Europa med flera.
Förutom att ta fram nya produkter till cyklister, jobbar Camelbak som företag med vattenprojekt. Tillsammans med organisationen Water.org har Camelbak grundat We Know Water. Detta är ett utbildningsprogram som arbetar med att lära barn om vatten samt vikten av att få i sig vätska. Inom samma utbildningsprogram diskuteras fördelarna med att använda återanvändningsbara vattenflaskor istället för engångsflaskor av plast som bara gör världens sopberg än större.