Fri frakt & Returfrakt (över 500 kr)

Produkter

Norröna

Norröna är ett norskt företag som funnits sedan 1929. Grundaren av Norröna, Jørgen Jørgensen, var själv ute på diverse äventyr och fick utlopp för sitt friluftsintresse. Jørgensen såg tydliga brister i utbudet friluftsutrustning. Det som fanns till buds var inte tillräckligt kvalitativt för att nå upp till hans krav. Hans sökande efter bra utrustning slutade i ett beslut om att själv börja med tillverkning av de produkter han själv ville ha under sina äventyr! I början fokuserade han tillverkningen på ryggsäckar och tält, men snart tillkom även produkter som sovsäckar och friluftskläder. Under 1950- och 1960- talet, när andra generationer av familjen tagit över företaget, tillkom försäljning av trädgårdsmöbler och campingprodukter. 

Under 1970- talet fokuserar man mycket på funktionalitet och detta lanseras som företagets andra hörnsten bredvid den första som är kvalitet. Nu lanseras klätterryggsäcken Stetind och även det första tunneltältet: Ravneskar. Norröna valde också att lansera flera funktionella produkter som ytterligare tunneltält samt en ny vindtät anorak i bomull. Det är även under 70- talet som Norröna blir det första företaget i Europa att göra en prototyp för en Gore-Tex jacka. 

Under 80- talet lanseras Stetind ryggsäcken med anatomiskt bärsystem, vilket blir det bästa bärsystemet för ramryggsäckar under många år. Vidare sponsrar man ”Great Tango Tower”- expeditionen med både kläder och ryggsäckar plus att Carl-Emil Petersen bär kläder från just Norröna när han korsar Grönland. Diverse expeditioner följer senare samma exempel och det är vanligt att norska äventyrare bär Norrönas kläder. Som exempel användes Norrönas kläder av Per Einar Bakke, Willy Gautvik och Arild Vegrim när de blev de första någonsin att korsa Norra ishavet från Sibirien över Nordpolen till Kanada år 1992. 

Man kan, utan tvekan, se att Norrönas kläder är att lita på oavsett väder då deras produkter bevisligen klarar extrema förhållanden och används av riktiga ”outdoorproffs”. Det är inte bara den höga kvaliteten som förtjänar att omnämnas när det kommer till Norröna, utan även deras öga för design bör nämnas. Den tredje hörnstenen i Norröna läggs till år 2000 och denna hörnsten är just design. Under början av 2000- talet ger man sin logotyp en uppfräschning. Samtidigt formulerar Norröna sin designfilosofi för kläderna: Loaded Minimalism. Detta innebär att man vill utforma stilrena produkter med viktiga detaljer. 

Laddar…