Haglöfs

Produkter

Haglöfs

Haglöfs är i dagsläget Nordens största leverantör inom friluftsmateriel och outdoorartiklar. Företaget har haft en intressant resa sedan starten, som ryggsäckstillverkare i Dalarna år 1914. Redan de första åren gjorde sig Haglöfs ett namn som en kvalitativ leverantör och det är ett rykte som hållit i sig! För de flesta är Haglöfs förknippat med allt ifrån kläder till ryggsäckar men få känner till att företaget under närmare 70 år endast jobbade med ryggsäckstillverkning. Omkring 1984 kompletterade man sitt produktutbud till att också innehålla sovsäckar. Det var först 1995 som man började tillverka kläder. Sedan 1990-talet har utvecklingen gått snabbt och Haglöfs omsättning var 2009 uppe i nästan 590 miljoner kronor. Av nettoomsättningen stod kläder för 76 procent och den initiala produktgruppen, ryggsäckar samt diverse friluftsartiklar, endast för ca. 17. 

Oavsett hur ett material eller en produkt ser ut på skissbordet, är det under skarpa förhållanden som man vet vad som funkar och inte! Haglöfs har en lång tradition av att testa sina produkter till det yttersta genom att helt enkelt använda dom! Några av landets mest kända äventyrare och friluftsentusiaster ingår i det som kallas ”Haglöfs vänner”. Dessa testar Haglöfs nya produkter och deras feedback ligger till grund för åtskilliga ändringar och förbättringar. När man köper en produkt från Haglöfs kan man vara säker på att den är tillverkad för att hålla även under tuffa äventyr. Det är därför vi på Outdoorexperten är stolta över att erbjuda deras sortiment till våra kunder. 

Klädindustrin är tråkigt nog inte känd för att tänka på miljö och hållbarhet. Det gör däremot Haglöfs som varumärke! När man 2008 tog beslut om att miljöanpassa verksamheten innebar detta en rad nya satsningar. Initialt var det en fråga om produktionsleden och om att säkerställa en etiskt hållbar produktion. Sedan denna förändring initierades har allt fler fått upp ögonen för deras vision som 2015 innebar att 80 procent av alla sålda kläder skulle ha fått bluesign-stämpel. 

Frasen ”Take care” sammanfattar hållbarhetsarbetet Haglöfs implementerat i hela sin nuvarande organisation. Det handlar om att genomgående tänka på hur beslut påverkar hela den värld vi nu lever i och av. Miljöarbetet är någonting som aldrig blir färdigt. Tvärtom kämpar företaget ständigt för att förbättra sig med mer återvunnet material och humanare produktion genom hela kedjan från råvaror till färdigt sortiment.

Tidigare i år fick Haglöfs utmärkelsen Sustainability brand of the year, från det Svenska magasinet Sportfack. 

Laddar…