Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren kring beställningar, rabattkoder, returer och betalning. Hittar du inte din fråga? Kontakta kundservice för hjälp med ditt ärende.
Beställning
- Jag vill lägga till en vara på min befintliga order, hur gör jag det?
Om du har betalat med kort kan vi inte efterdebitera dig, lägg istället en ny order för den produkt du inte fick med i din första beställning. Vid faktura/delbetalning går det att höja ordervärdet om Qliro godkänner det.
-
Jag gjorde en beställning med expressleverans för några dagar sedan men har ännu inte fått min försändelse. Vad händer egentligen?
Express innebär att din order prioriteras på lagret hos oss och skickas inom 24h (helgfri vardag). Gäller ej beställningsvaror. Leveranstiden hos fraktbolaget tillkommer.
Just nu har vi något förlängda leveranstider för skidorders. Skickas inom 2-7 dagar och inom 48-72 timmar vid val av expressleverans.
- Jag vill handla för ett företag, myndighet eller kommunal verksamhets räkning, hur gör jag för att lägga en order?
Du kan i kassan välja "Företagskund" där du får fylla i organisationsnummer och annan information varefter du har möjlighet att lägga en order. Observera att det inte går att ändra på faktureringsadressen.
- Jag bor utomlands och vill lägga en beställning, varför går det inte?
I dagsläget säljer vi endast till våra kunder i Sverige, Norge och Finland (dock med särskilda villkor till Åland, se frågan nedan) men vi hoppas givetvis att vi så fort som möjligt ska kunna erbjuda leveranser till fler länder. - Jag bor på Åland och vill lägga en beställning, kan jag göra det?
I dagsläget har vi tyvärr inte möjlighet att leverera till Åland p.g.a. speciella bestämmelser kring moms och frakt. - Jag bor i Norge/Finland men kan ändå inte lägga en beställning, varför går det inte?
På den svenska webbsidan säljer vi endast till Sverige. Vänligen besök OutdoorExperten Norge HÄR, om du bor i Norge, eller OutdoorExperten Finland HÄR, om du bor i Finland, så ska det fungera.
Betalning & faktura
- Hjälp, jag har inte fått min faktura! Vad gör jag?
Om din order ännu inte blivit skickad till dig, har inte heller fakturan aktiverats. Därför är detta inget du behöver oroa dig för. Har du fått information om att din order har packats och skickats så bör det ha skickats ett mejl till dig ifrån Qliro, vår partner som står för checkout-lösningen på sajten.
Är det så att du ändå inte fått någon faktura, vänligen kontakta Qliros kundservice här.
- Jag har returnerat en vara och vill skjuta upp förfallodatumet/pausa min faktura, hur gör jag det?
Detta gör du genom att kontakta Qliro och informera dem om ditt returärende. För snabb hantering av din faktura kan du ladda ner Qliros app till din mobil. I appen kan du sedan mycket enkelt administrera denna typ av ärenden.
Retur, byte & reklamation
- Hur byter jag vara?
Önskar du byta en produkt mot en annan storlek, modell eller vara; gör en ny beställning och returnera de produkter du inte vill behålla. Vid retur, använd den bifogade fraktsedeln. För mer information, läs mer i våra köpvillkor. Returen måste ske inom 14 dagar från paketets uthämtningsdatum.
Tänk på att den produkt du skickar tillbaka måste vara oanvänd med prislappar kvar, samt vara förpackad i originalförpackningen. Vänligen tejpa/fäst inte fraktsedeln direkt på originalförpackningen.
- Behöver jag anmäla min retur till er?
Nej. För enkelhetens skull behöver du varken anmäla returen eller skicka med någon övrig information i paketet. Det är dock viktigt (!) att du använder dig av fraktsedeln du fick med i ditt paket. Var också noga med att använda rätt fraktsedel till rätt produkt ifall du gjort fler beställningar hos oss.
- Ska jag lägga med någon lapp i paketet när jag gör en retur?
Nej, du behöver inte lägga med någon lapp eller information, var bara noga med att använda fraktsedeln vi skickade med i ditt paket. Med hjälp av den kan vi se vem som skickat paketet och vilka varor det gäller.
- Kan jag returnera en julklapp?
I samband med julklappshandeln erbjuder vi varje år förlängt öppet köp från och med mitten av november till början av januari. För aktuell information, klicka här för att läsa våra köpvillkor. - Jag vill byta storlek på en produkt som jag köpt på rea eller med rabattkod och vill betala samma pris för varan som vid första köpet. Hur gör jag?
- Lägg samma produkt med den nya storleken i kassan.
- Fyll i din mailadress i kassan.
- Priset justeras automatiskt till samma pris som ursprungsordern när de två första stegen är gjorda.
- Jag vill reklamera en vara, hur gör jag?
Första steget är att skriftligt kontakta vår kundtjänst. Är felet synligt på produkten, vänligen ta en eller flera bilder och bifoga i mejlet tillsammans med en tydlig beskrivning av felen samt ditt ordernummer. Därefter återkommer vi med information hur du ska gå vidare i ärendet. Vid inskick, notera att kläder ska vara tvättade, skor rengjorda etc, annars riskerar du att produkten returneras utan åtgärd.
Presentkort
- Hur gör jag för att köpa ett presentkort?
För att hitta våra presentkort söker du på “presentkort” i sökfältet.
Kontrollera sedan att presentkortets värde stämmer överens med summan du vill att presentkortet ska vara på, och klicka på “Lägg i Kundkorg”. Genomför köpet som en vanlig beställning och betala med kort, Trustly eller Qliro. När köpet är klart får du ett bekräftelsemail till din angivna mailadress inom 5 minuter!
Du betalar ingen fraktkostnad vid köp av presentkort.
- Jag vill köpa ett presentkort, men får det inte att fungera. Varför går det inte?
En anledning kan vara att du behöver identifiera dig med BankID för att kunna köpa presentkort, därav kan man inte köpa presentkort utan att uppge personnummer. Om det ändå inte fungerar, kontakta vår kundservice här.
- Hur gör jag om jag vill köpa två stycken presentkort?
Du kan tyvärr inte köpa mer än ett presentkort åt gången. Vill du köpa två eller fler presentkort får du lägga en separata beställningar för de olika presentkorten.
- Det går inte att köpa ett presentkort, vad ska jag göra?
Om du har problem med att köpa ett presentkort beror det sannolikt på att din kundkorg även innehåller andra varor. Ett presentkort måste köpas separat och du kan därför inte lägga till andra produkter i samma köp. Prova med att ta bort de andra produkterna ur din varukorg och lägg en separat beställning för dem.
Kvarstår problemet? Vänligen kontakta vår kundtjänst.
- Kan jag utnyttja presentkortet i västeråsbutiken?
Nej, ett presentkort som inhandlas på vår hemsida kan endast användas online.
- Jag har fått ett presentkort, hur löser jag in det?
I bekräftelsemailet fick du en presentkortskod som du kan använda i kassan genom att klistra in det i fältet “Presentkort”.
- Kontrollera saldo
Vill du veta hur mycket pengar du har på ditt presentkort? Klicka på knappen här nedanför för att se ditt aktuella saldo.
Produktfrågor
- Jag fick ett annat par skidor än de jag beställde, varför?
Det stämmer att vi emellanåt gör ett skidbyte. Vi förstår att detta kan väcka mycket frågor, därför har vi publicerat en förklaring både i skrift och i video på hemsidan. Klicka här för att komma till förklaringen. - Jag har problem med min GPS-klocka, vad gör jag?
För att snabba upp ett service eller reklamationsärende, vänligen kontakta tillverkaren direkt via följande sidor:
Garmin >>
Suunto >>
Polar >>
Rabattkoder & nyhetsbrev
- Varför fungerar inte min rabattkod?
Om din rabattkod inte fungerar kan det t.ex. bero på att du försöker beställa elektronikvaror, cyklar, presentkort eller produkter som redan har ett nedsatt pris. Det kan även bero på att rabattkodens slutdatum är passerat, eller att ett fel har inträffat när rabattkoden skapades. Om beställningen uppfyller villkoren och rabattkoden fortfarande inte fungerar, lägg beställningen och skicka ordernumret till Kundservice tillsammans med information om vilken rabattkod du försökt använda.
- Hur avregistrerar jag mig från nyhetsutskick?
Vänligen klicka på "avregistrera prenumeration" längst ned i mejlet så har du möjlighet att avregistrera dig från våra utskick. Notera dock att orderbekräftelser och mejlutskick som är kopplade till din order alltid kommer att skickas ut till dig även om du har avregistrerat din E-postadress.
Information om våra beställningsvaror
En beställningsvaras leveranstid ligger uppskattningsvis på mellan 1-2 veckor, men det kan ta både kortare och längre tid än så. Detta kan bero på faktorer som vilken säsong det är och vilken tillverkare det gäller.
Vi kan dessvärre inte garantera att en beställningsvara kommer finnas tillgänglig då vi själva inte styr över lagersaldot eller har möjlighet att på förhand kontrollera det. Vänligen lägg en beställning så skickar vi den så fort produkten/produkterna finns i lager. Du får uppdateringar via mail när något nytt händer med din order.
Jag vill samarbeta med er, hur gör jag?
Vad kul att du är intresserad av att samarbeta med oss på OutdoorExperten! Klicka här för att läsa mer om hur du kan samarbeta med oss och hur du gör för att skicka en förfrågan.