Vill du jobba på outdoorexperten ?

Val av löparsko

Som du vet så finns det många olika löparskor att välja mellan på marknaden. Genom att läsa vår guide i ämnet får du mer på fötterna när du väljer dina löparskor. Vi säljer bara löparskor av hög kvalitet som har en rad olika tekniska egenskaper som alla gör att skon passar just ditt löpsteg och det underlag du oftast springer på m.m. Vi har listat några av de viktigaste faktorerna som spelar in för att ditt skoval ska bli rätt för dig. Mycket nöje!


Storlek

Köp aldrig för trånga löparskor! Du ska gärna ha cirka 4-6 mm till godo framför tårna när hälen ligger emot skons bakkappa. Anledningen till att din sko ska vara för stor är att din fot sväller under löpturen och den sväller mer ju längre du löper. När du provar skor ska du tänka på att din fot även sväller under loppet av dagen på grund av gravitationen. Så se till att prova skor på eftermiddagen, ju senare på dagen desto bättre!


Här finns alla våra löparskor.

Fotvalv

En annan viktig faktor när du väljer dina nya löparskor är hur ditt fotvalv ser ut. Undersök vilken form ditt fotvalv har genom att fukta din fotsula och ställa dig på ett vitt papper. Ju mer du ser av fotavtrycket desto lägre fotvalv har du. Lågt fotvalv betyder i de flesta fall att du behöver en sko med extra stabilitet i hålfoten och att du troligtvis har en tendens att överpronera. Då behöver du en sko med pronationsstöd och rak eller lätt svängd läst. Har du ett medelhögt fotvalv kan du välja bland flest löparskor då flest tillverkas för att passa den här typen av fot. Har du ett högt fotvalv ska du välja en sko med god stabilitet och svängd läst för ett neutralt löpsteg. Vad betyder överpronera och neutralt löpsteg? Förklaring kommer i nästa stycke.


Pronation, neutrala löpsteg & supination

Pronation, neutrala löpsteg och supination beskriver hur du sätter foten i marken när du löper. Det vanligaste är att man pronerar, det vill säga att du sätter i utsidan av hälen först och sedan låter foten ”rulla” diagonalt så att du skjuter ifrån med mer eller mindre inåtvinkling av foten. Graden av pronation varierar med fotens vinkel. Låg vinkel kallas för lätt pronation och en brantare vinkel kallas för överpronation. Pronerar du inte så tillhör du en av två andra kategorierna och har ett neutralt löpsteg eller supinerar (underpronerar). Supinerar du så ”rullar” din fot längs med utsidan av din fotsula under hela frånskjutet. Titta på dina gamla löparskor så ser du vilken typ av löpare du är. Lutar skorna inåt så överpronerar du. Står de relativt rakt så har du ett neutralt löpsteg och lutar de utåt så supinerar du. Överpronerar du så behöver du skor med extra uppbyggnad på insidan och supinerar du så behövs uppbyggnad på utsidan.


Form

Alla har vi olika breda fötter. De flesta tillverkare har modeller anpassade för olika fotbredder, det är viktigt att du hittar en löparsko med den bredd som passar din fot så att du undviker skav och liknande.


Nybörjare eller veteran?

En bra löparsko ska vara designad för att minimera slitage på din fot som i slutändan leder till löpskador. Motionärer och nybörjare behöver oftast en sko med mer stötdämpning och stabilitet då de inte har en lika utvecklad löpteknik som en mer erfaren löpare. En erfaren löpare kan välja lättare skor då han eller hon har tekniken som krävs för att minimera slitage trots mindre dämpning.


Kroppsliga förutsättningar & skons vikt

Din kroppsvikt har betydelse för hur en löparskors dämpning fungerar. Du som är lite tyngre bör ha en sko som är stabil med lätt svängd läst. Skons vikt spelar även roll. En lättare sko passar bra för kortare pass då den har mindre dämpning etc. en tyngre sko passar bättre för längre pass och regelbunden användning då den oftast har bättre skadeförebyggande egenskaper. Ha rätt utrustning kan spela viss roll i träningen.


Andra tips gällande löparskor

 

Hur hårt ska du snöra dina löparskor?

Snöra åt dina skor så att foten varken glider fram eller tillbaka inne i skon när du springer. Din häl ska sitta säkert mot skons hälkappa. För hård snörning kan trycka mot vristen så att dina fötter domnar av. Gällande snörteknik så ska du inte bara ta tag i snörenas ändar utan ta tag i snörena nere vid tårna och sedan arbeta dig upp genom snörningen och dra åt kontinuerligt. Detta ger dig en jämn åtdragning av snörningen vilket borgar för att din fot ej kan röra sig.


Ha flera par löpskor så minskar skaderisken

Många har bara ett par löparskor. Att variera mellan flera skor gör att belastningen på höfter, knän och fötter blir mer varierad och löpskor mer anpassade för olika underlag gör att risken för fallskador minskar. Vi kan rekommendera dig att ha 3 par skor om du löper ofta. Ett par mängdträningsskor som passar till alla distanser. Ett par terrängskor som är låga samt ger bra grepp på grövre underlag. Ett par tävlingsskor för intervallträning samt tävlingar. Löp inte för mycket med tävlingsskorna då de sliter extra på kroppen genom sin låga vikt.


Glöm inte bort att 70% av dina löppass ska ske i ett lugnare tempo

Hur snabbt dina lugnare pass ska vara beror förstås på hur vältränad du är och på din förmåga att förbränna fett. Räkna med ett tempo som ligger mellan 1,5-2 minuter långsammare per km än det tempo du har när du springer 5 km. Löper du 5 km på över 25 minuter eller är nybörjare bör du överväga att låta 70% av dina pass vara rask gång istället för löpning.


Ordentliga strumpor 

För att minska risken för skoskav och göra din löpning så komfortabel som möjligt bör du använda löparstrumpor av funktionsmaterial när du springer. Strumpor av funktionsmaterial ger dig fördelar som att de transporterar bort fukt mer effektivt från din fot. Det är både mer bekvämt och minskar risken för skoskav. Passformen är bättre hos löpningsanpassade strumpor än hos vanliga strumpor. Löparstrumporna är ofta konstruerade med anpassade zoner: olika materialval och tjocklekar som hjälper dina fötter att ventilera bort fukt.


Laddar…