Vill du jobba på outdoorexperten ?

Bra att veta om kajak

Funderar du på att köpa en kajak? Kul! Paddling är ett fantastiskt sätt att uppleva naturen, och du har många fina dagar och kvällar framför dig. Men hur ska du tänka och vad behöver du ha med dig? I den här guiden går vi igenom vad du ska tänka på innan du köper en kajak, så att du kan hitta rätt modell redan från början. Vi ger även ett förslag på en packlista med den utrustning du kan tänkas behöva utöver kajaken, och några goda råd om paddlingsteknik. Den här guiden är långt ifrån heltäckande, men ger en inblick i vad som krävs för en lyckad paddeltur, både i form av planering och kajaktillbehör. Nu tar du ditt första steg mot både längre och kortare paddlingsturer. Lycka till! 


Havskajak eller insjökajak

Till att börja med bör du veta skillnaden på olika typer av kajaker, så att du vet vilken typ av kajak du själv kommer behöva. Vi går kort igenom två av de vanligare sorterna, havskajak och insjökajak, men det kan vara bra att veta att det även finns kajaker anpassade för till exempel forsränning, surfning och tävling. 

Namnet havskajak kan tyckas missvisande då det är sällan ett hav faktiskt korsas med denna typ av kajak. Det som istället kännetecknar havskajaken är att den har en hållfasthet och en skrovform som klarar av mindre skyddade vatten - den är helt enkelt anpassad för att klara vågor och att bli överspolad av vatten. Det innebär att havskajaken har vattentäta skott och att endast sittbrunnen fylls med vatten om du skulle kapsejsa. Om du vill ha en mångsidig kajak som fungerar i både lugna och stökiga vatten, kan du därför välja en havskajak. Däremot är en insjökajak mindre rank, det vill säga instabil, än en havskajak, och är anpassad för lugnare vatten. Vet du med dig att du ska paddla i lugna insjöar, kan det alltså vara bättre att välja en insjökajak - särskilt om du är nybörjare. 

Här hittar du vårt utbud av kajaker!


Val av kajak

Rent generellt kan det finnas flera fördelar med att välja en tvåmannakajak för en nybörjare, såtillvida att du har någon att paddla med. Tvåmannakajaken är mer stabil och har större packutrymme för varje person. I övrigt bör du följa följande lista när du väljer kajak:

  • Var ska du paddla? Ska du paddla i det yttre havsbandet bör du välja en havskajak. Tänker du hålla dig i insjöar bör du välja en insjökajak. Skillnaden dem emellan är bland annat att havskajaken är rankare än insjökajaken.
  • Vill du ha en mer stabil kajak eller en som går att paddla fort? En bredare kajak är stabilare medan en smal kajak är enklare att driva upp i högre fart.
  • Hur mycket packning vill du få plats med? Längre paddlingar kräver att det finns mer stuvutrymme i kajaken.
  • Välj rätt paddel, en bra paddel är lätt och ger ett distinkt paddeldrag.

Packlista

Om du ska vara ute och paddla längre än över dagen behöver du ha med dig en hel del utrustning för att din upplevelse ska bli mer bekväm och njutbar. Här har vi sammanställt ett förslag på en packlista anpassad för flerdagarsturer, men tänk på att du själv kan behöva göra ändringar baserade på den miljö du ska paddla i, hur många dagar du ska vara borta, och vilken tid på året du ska ut på äventyr. 

  • Vattentät skaljacka
  • Bekväma långbyxor. Paddlar du på sommaren kan det vara klokt att välja byxor med avtagbara ben, är dina byxor inte av den modellen bör du ta med dig kortbyxor
  • En tunnare dunjacka
  • Mössa
  • Fingervantar
  • Underställ
  • Förstärkningsstrumpor
  • Badbyxor
  • Kalsonger
  • T-shirts
  • Pannlampa, gärna LED-modell
  • T-shirts, helst av funktionsmaterial
  • Trekkingskor, välj en lätt och snabbtorkande modell
  • Multiverktyg med tång
  • Keps eller annan hatt med skärm
  • Solglasögon med polariserade glas
  • Solskyddsmedel
  • Kompass
  • Sjökort/karta
  • Myggmedel
  • Sovsäck
  • Liggunderlag, gärna uppblåsbart. Ta även med dig ett extra liggunderlag av cellskum, det är skönt att ha vid en eventuell lägereld
  • Tält. Ska du tälta i bergig terräng bör du välja ett kupoltält då det behöver mindre förankring i marken än ett tunneltält för att stå stabilt
  • Hygienartiklar
  • Vattenflaskor
  • Mat
  • Vattentät påse till mobiltelefon
  • Vattentäta packpåsar. Max 20 liter styck så blir det enklare att stuva i kajaken
  • Visselpipa

Här kan du även läsa våra guider om hur du väljer sovsäckliggunderlag och tält!


Matplanering

Med rätt planering kan du äta riktigt gott under din tur. Ett stormkök klarar av mer avancerad matlagning än vad man först kan tro, och så länge du har med dig rätt råvaror är tre lagade mål mat om dagen inga problem. Vill du göra det enkelt för dig väljer du frystorkad mat eller mjuka konserver, som är lättare att stuva i kajaken. Mellan måltiderna är det bra att få i sig snabb energi för att du ska kunna hålla lågan uppe. Ett tips är att blanda nötter, russin och choklad och packa blandningen i ziplock-påsar av lämplig storlek. Väljer du att laga mat från grunden på din tur kan du med fördel torka råvarorna i ugnen hemma - det spar både plats och vikt. Beroende på vad du väljer att ta med dig för typ av mat, kan följande utrustning vara lämplig att packa ner:

  • Stormkök med gasolbrännare
  • Extra brännare
  • Primus Gas
  • Tändare eller tändstickor packade vattentätt. Eldstål är bra att ha som backup
  • Kockkniv
  • Skärbräda
  • Konservöppnare
  • Diskborste
  • Diskmedel

Läs vår guide till friluftskök här!


Paddlingsteknik

Genom att paddla på rätt sätt sparar du energi, vilket både gör att du orkar paddla längre och att paddlingen blir mer bekväm. Här kommer några grundtips för hur du ska använda din paddel:

  • Lägg pengar på en riktigt bra paddel - den ska framförallt vara lätt. 
  • När du paddlar ska du sitta med böjda ben och rak rygg. Luta bäckenet framåt så att din överkropp är lätt framåtböjd. Din rygg ska inte ha kontakt med ryggstödet när du paddlar. Justera fotstöden så att dina ben är lätt böjda, det underlättar den motspjärning du gör när du tar ett paddeltag. 
  • Håll paddeln med ett fast men avslappnat grepp, håller du för hårt kommer du bara riskera att dina fingrar och handleder krampar.
  • Sätt ner din paddel nära kajaken och långt fram utan att du lutar dig framåt mer än den lätta framåtböjningen vi beskrev tidigare. Sträck ut den arm som sitter på den sida där du tar paddeltaget helt. Paddelbladet ska vara helt nedsänkt i vattnet innan du påbörjar paddeltaget. Denna grundteknik gör att du att får ett kraftfullare paddeldrag och minimerar energiförluster som vattenbubblor och att dra ner luft i vattnet. 
  • Använd hela överkroppen genom hela paddeldraget, paddla inte bara med armarna - ett vanligt nybörjarfel. Se till att använda de stora muskelgrupperna i rygg och bål, de ska ge den största delen av kraften i paddeldraget om du gör rätt. Detta gör du genom att börja paddeldraget genom att dra med axel och rygg, vrid bålen/överkroppen och tryck ifrån med den övre armen samtidigt som du spjärnar emot med benen. Se till att slappna av med de muskler som inte arbetar.  
  • Avslutet på ditt paddeldrag ska vara i nivå med den linje som bildas om du tänker dig att ett streck är draget mellan dina axlar. Ju mer du vrider överkroppen desto längre blir paddeldraget. Håll även ut din armbåge från kroppen och se till att dra upp paddeln på ett sätt som gör att du inte drar med en massa vatten.

 


Mycket nöje under dina stundande kajakäventyr!



Laddar…