FAQ

FAQ

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren kring beställningar, rabattkoder, returer och betalning. Hittar du inte din fråga? Kontakta kundservice för hjälp med ditt ärende.


Beställning


  • Jag vill lägga till en vara på min befintliga order, hur gör jag det?

    Det är tyvärr inte möjligt att lägga till en vara på en befintlig order. Detta beror på att du vid det ursprungliga köpet godkände beställningens slutliga totalbelopp, vilket i efterhand inte går att överskrida. Lägg istället en ny order för den produkt du inte fick med i din första beställning.

 

  • Jag vill ändra information (dvs namn, adress, telefonnummer etc) i min order, hur gör jag?

    Är din produkt ännu inte skickad kan du mejla oss så justerar vi uppgifterna i din order. Är ordern skickad är våra möjligheter att justera informationen begränsad, men vänligen kontakta oss så återkommer vi med information om vad vi kan göra.

  • Jag gjorde en beställning med expressleverans för några dagar sedan men har ännu inte fått min försändelse. Vad händer egentligen?

    Expressleverans innebär att vi prioriterar din order. Har du lagt en order på morgonen så ska den skickas samma dag. Det förutsätter förstås att vi har varan i lager. Har du lagt en order på en beställningsvara med expressleverans så kommer din order fortfarande prioriteras men först när varan är i lager.

  • Jag vill handla för ett företag, myndighet eller kommunal verksamhets räkning, hur gör jag för att lägga en order?

    Du kan i kassan välja "Företagskund" där du får fylla i organisationsnummer och annan information varefter du har möjlighet att lägga en order. Observera att det inte går att ändra på faktureringsadressen.

  • Jag bor utomlands och vill lägga en beställning men varför går det inte?

    I dagsläget så säljer vi endast till våra kunder i Sverige och Norge men vi hoppas givetvis att vi så fort som möjligt ska kunna erbjuda leveranser till fler länder.


Betalning & faktura


  • Hjälp, jag har inte fått min faktura! Vad gör jag?

    Om din order ännu inte blivit skickad till dig, har inte heller fakturan aktiverats. Därför är detta inget du behöver oroa dig för. Har du fått information om att din order har packats och skickats så bör det ha skickats ett mejl till dig ifrån Qliro, vår partner som står för checkout-lösningen på sajten.

    Är det så att du ändå inte fått någon faktura, vänligen kontakta Qliro antingen genom telefon 08-40 900 300 eller genom att mejla dem på kundservice@qliro.com så kommer de att kunna hjälpa dig med betalningsinformation. 

  • Jag har returnerat en vara och vill skjuta upp förfallodatumet/pausa min faktura, hur gör jag det? 

    Detta gör du genom att kontakta Qliro och informera dem om ditt returärende. För snabb hantering av din faktura kan du ladda ner Qliros app till din mobil. I appen kan du sedan mycket enkelt administrera denna typ av ärenden.


Retur, byte & reklamation


  • Hur byter jag vara?

    Önskar du byta en produkt mot en annan storlek, modell eller vara; gör en ny beställning på outdoorexperten.se och returnera de produkter du inte vill behålla. Vid retur, använd den bifogade fraktsedeln så står vi för returfrakten (gäller endast beställningar över 500 kronor). Returen måste ske inom 14 dagar från paketets uthämtningsdatum.

    Tänk på att den produkt du skickar tillbaka måste vara oanvänd med prislappar kvar, samt vara förpackad i originalförpackningen. Vänligen tejpa/fäst inte fraktsedeln direkt på originalförpackningen.

  • Behöver jag anmäla min retur till er?

    Nej. För enkelhetens skull behöver du varken anmäla returen eller skicka med någon övrig information i paketet. Det är dock viktigt (!) att du använder dig av fraktsedeln du fick med i ditt paket. Var också noga med att använda rätt fraktsedel till rätt produkt ifall du gjort fler beställningar hos oss.

  • Ska jag lägga med någon lapp i paketet när jag gör en retur?

    Nej, du behöver inte lägga med någon lapp eller information, var bara noga med att använda fraktsedeln vi skickade med i ditt paket. Med hjälp av den kan vi se vem som skickat paketet och vilka varor det gäller.

  • Jag vill reklamera en vara, hur gör jag?

    Första steget är att skriftligt kontakta vår kundtjänst. Är felet synligt på produkten, vänligen ta en eller flera bilder och bifoga i mejlet tillsammans med en tydlig beskrivning av felen samt ditt ordernummer. Därefter återkommer vi med information hur du ska gå vidare i ärendet. Vid inskick, notera att kläder ska vara tvättade, skor rengjorda etc,  annars riskerar du att produkten returneras utan åtgärd.

Presentkort


  • Hur gör jag för att köpa ett presentkort?

    För att hitta våra presentkort kan du antingen söka på “presentkort” i sökfältet, eller klicka på “Presentkort” längst ner på sidan under Kundservice.

    Kontrollera sedan att presentkortets värde stämmer överens med summan du vill att presentkortet ska vara på, och klicka på “Lägg i Kundkorg”. Genomför köpet som en vanlig beställning och betala med kort, Trustly eller Qliro. När köpet är klart får du ett bekräftelsemail till din angivna mailadress inom 5 minuter!

    Du betalar ingen fraktkostnad vid köp av presentkort.

  • Hur gör jag om jag vill köpa två stycken presentkort?

    Du kan tyvärr inte köpa mer än ett presentkort åt gången. Vill du köpa två eller fler presentkort får du lägga en separata beställningar för de olika presentkorten.

  • Det går inte att köpa ett presentkort, vad ska jag göra?

    Om du har problem med att köpa ett presentkort beror det sannolikt på att din kundkorg även innehåller andra varor. Ett presentkort måste köpas separat och du kan därför inte lägga till andra produkter i samma köp. Prova med att ta bort de andra produkterna ur din varukorg och lägg en separat beställning för dem.

    Kvarstår problemet? Vänligen kontakta vår kundtjänst.

  • Kan jag utnyttja presentkortet i västeråsbutiken?

    Nej, ett presentkort som inhandlas på vår hemsida kan endast användas online.

  • Jag har fått ett presentkort, hur löser jag in det?

    I bekräftelsemailet fick du en presentkortskod som du kan använda i kassan genom att klistra in det i fältet “Presentkort”.

  • Varför kan jag inte lösa in mitt presentkort?

    Om det inte fungerar att lösa in ditt presentkort kan det bero på att du har försökt kombinera det med en rabattkod. Tyvärr går det inte att använda både ett presentkort och en rabattkod i samma beställning. Kvarstår problemen, vänligen kontakta vår kundtjänst.


Produktfrågor

 

  • Jag har problem med min GPS-klocka, vad gör jag?

    För att snabba upp ett service eller reklamationsärende, vänligen kontakta tillverkaren direkt via följande sidor:

    Garmin >> 
    Suunto >>
    Polar >> 


Rabattkoder & nyhetsbrev

 

  • Varför fungerar inte min rabattkod?

    Om din rabattkod inte fungerar kan det t.ex. bero på att du försöker beställa elektronikvaror, cyklar eller produkter som redan har ett nedsatt pris. Det kan även bero på att rabattkodens slutdatum är passerat, eller att ett fel har inträffat när rabattkoden skapades. Om beställningen uppfyller villkoren och rabattkoden fortfarande inte fungerar, lägg beställningen och skicka ordernumret till Kundservice tillsammans med information om vilken rabattkod du försökt använda.

  • Hur avregistrerar jag mig från nyhetsutskick?

    Vänligen klicka på "avregistrera prenumeration" längst ned i mejlet så har du möjlighet att avregistrera dig från våra utskick. Notera dock att orderbekräftelser och mejlutskick som är kopplade till din order alltid kommer att skickas ut till dig även om du har avregistrerat din E-postadress.



Information om våra beställningsvaror


En beställningsvaras leveranstid ligger uppskattningsvis på mellan 1-2 veckor, men det kan ta både kortare och längre tid än så. Detta kan bero på faktorer som vilken säsong det är och vilken tillverkare det gäller.

Vi kan dessvärre inte garantera att en beställningsvara kommer finnas tillgänglig då vi själva inte styr över lagersaldot eller har möjlighet att på förhand kontrollera det. Vänligen lägg en beställning så skickar vi den så fort produkten/produkterna finns i lager. Du får uppdateringar via mail när något nytt händer med din order. 




Denna sida är under uppdatering. Mer information kommer inom kort.
Senast uppdaterad: 2018-03-27

Laddar…