Träning & Löpning på vintern: 5 tips

Gör vinterträningen till rutin med 5 enkla tips


Mörkt, kallt och halt är några av anledningarna till varför många väljer bort att träna utomhus på vintern. Men lyckas du ta dig ut på en löprunda eller genomföra ett träningspass i snön kommer både kropp och knopp tacka dig - och att komma in i värmen med rosiga kinder efter ett vintrigt träningspass ger dessutom en riktig härlig känsla som håller i sig hela dagen. Den typen av fördelar hittar du inte på ett gym!


Men hur ska du då göra för att lyckas med vinterträningen? För precis som skidorienteraren Tove Alexandersson konstaterar här nedanför - vinterträning är inte speciellt kul om du bara halkar och fryser. Här kan du ta del av Toves bästa tips för att hålla motivationen uppe och göra utomhusträningen till en vana både sommar och vinter!







1. Välj rätt kläder för vinterträning


”Det blir mycket viktigare på vintern. Det är inte så kul om man bara halkar och fryser. Så se till att du har rätt grejer. Jag kör alltid med underställ och någon form av vindjacka, sedan justerar jag efter väder. Är det kallt har jag ett varmare underställ eller en tjockare jacka, är det varmt har jag en tunnare jacka. Är det osäkert kompletterar jag med en väst.”

2. Säkra greppet med dubbade löparskor


”Jag springer nästan alltid med metalldubb på vintern, eftersom underlaget kräver det. Springer jag mycket asfalt eller grusväg ser jag också till att välja ett par väldämpade skor eftersom allt blir mycket hårdare på vintern.”




3. Utmana dig själv i skogen


”Jag tycker att man ska variera sin träning så mycket det går. Våga dig ut i skogen och terrängen så mycket som du kan. Skogen är full av intryck och du kan vara här och nu på ett väldigt speciellt sätt. Det blir roligare och kroppen mår bra av det. ”

4. Träna tillsammans & öka motivationen


”Det blir mycket roligare, särskilt under vinterhalvåret när det blir så mörkt. På sommaren tycker jag att man kan ha det bra på egen hand, att springa och njuta av solen – men på mörka kvällar är det trevligt med träningssällskap. Dessutom blir det enklare att faktiskt ta sig ut om man har bestämt med någon annan.”




5. Satsa på intervallträning när det känns segt


”Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för att springa intervaller även på vintern. Många tränar mycket distansträning på vintern och tycker att det kan vara lite segt. Om man i stället bestämmer sig för att köra intervaller har man ett tydligt mål och då är det enklare att ta sig igenom passet.”






Laddar…